Nr.4
Google sin E-Blogger som jeg har brukt i denne ”Blogg i grunnskolen” har verktøyet ”Flagg Blogg”. Under What is the ”Flag” button? står det:
Dette verktøyet fungerer som sensur og kan ikke bli manipulert av noen som av en eller annen årsak skulle ønske det. ”Flagg Blogg” tillater bloggfellesskapet å lett bemerke tvilsomt innhold som blir lagt inn i bloggen. Dette hjelper Google å gjøre nødvendige tiltak ved behov. Med ”Flagg Blogg” som verktøy blir brukerne Google sine ”øyner på nettet” og hjelper til å finne potensielle utgivelser som er viktig å avsløre for brukeren. For alvorlige tilfeller som søppelpostblogger eller steder som beskjeftiger seg med ulovlig aktivitet, vil Google fjerne konti når nødvendig.
Når en person som besøker en blogg klikker ”Flagg Blogg” i navigering i toppmenyen, betyr det at vedkommende mener innholdet av bloggen kan være anstøtelig eller ulovlig. Google forfølger antallet ganger som en blogg har blitt kjennetegnet støtende og bruker denne informasjonen til å fastsette hvilket tiltak som er nødvendig. Dette kjennetegnet tillater bloggfellesskapet å identifisere innhold som de mener er støtende. Når bloggfellesskapet har stemt og identifisert støtende innhold på ”Flagg Blogg”, kan Google øve sin rett til å plassere en innholdsvarslet side foran bloggen og sette det til «unlisted». Brukere kan klikke «Unflag» knapp hvis de forandrer mening.
(Forfatters oversettelse) What is the ”Flag” button?
Ved innføring av blogg må lærer gjøre elevene oppmerksomme og kjent med dette verktøyet, og legge til rette for diskusjoner av eventuelle problemer som kan oppstå ved bruk av blogg i undervisningen. For eksempel diskutere sammen med elevene hva en selv kan gjøre hvis en opplever krenkende blogginnlegg. Verktøyet"Flagg Blogg" gir mulighet til å fjerne upassende innhold, eller en kan fjerne upassende kommentarer som blir lagt til ens innlegg.
For at elevene skal bli trygge og seriøse bloggbrukere må vi la elvene bli kjent med mulighetene i verktøyet. En mulighet er å la elevene lage en "testblogg" som kan slettes etter bruk. I "testbloggen" kan elevene øve seg på å skrive ulike innlegg, legge til kommentarer til hverandres innlegg og fjerne enkelte innlegg. På den måten kan eleven få trening i moderering av sin egen blogg. Videre bør en legge til rette for diskusjoner som kan utvikle gode holdninger og godt "nettikettevett", der en for eksempel diskuterer hvordan man skal oppføre seg når en skriver innlegg i egne og andres blogger. Microsoft sine tolv sikkerhetsråd om blogging for foreldre og barn kan være til hjelp både for skole og hjem. På den måten kan elevene helt fra starten bli bevisste brukere av blogg.
Ytringsfriheten står sterkt i de skandinaviske landene. Det er viktig å la eleven utvikle kompetanse i loven om ytringsfriheten. Opptøyene i Danmark er et eksempel på konsekvenser for ytterliggående ytringer. En mener at opptøyene skyldes et sammensatt problem, men deriblant den nye publiseringen av Muhammedtegningen.
Når elevene skal bruke blogg som verktøy er det viktig å fokusere på rett til ytringsfrihet innenfor hele loven om ytringsfrihet.
Ung.no har god informasjon om ytringsfrihet som kan brukes for å bidra til økt kompetanse innen dette området. Her står det blant annet:
Denne rettigheten innebærer frihet til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene, men det finnes også begrensninger. Det går fram av loven at det følger ansvar og plikter med denne rettigheten; demokratiske spilleregler skal gjelde og hensynet til folks verdighet og integritet. Ytringsfriheten må altså balanseres mot vern av andre rettigheter.'
Dette viser hvor viktig det er at elevene får god opplæring i hva ytringsfriheten innebærer. En må vektlegge både ytringsfriheten og dens begrensninger i undervisningen.
Kilde:
Bilde Nr.4 er laget av Rita Schmidt i Adobe Photoshop
Alle eksterne lenker var aktive pr.09.03.08
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar