søndag 17. februar 2008

Begrunnelse for blogg i skolen

Begrunnelse for hvorfor blogg egner seg godt for bruk i skolen.

Læring er et aspekt av all menneskelig virksomhet.
Säljö drøfter læring i et sosiokulturelt perspektiv og skriver :

Mange av de mest grunnleggende innsiktene og ferdighetene vi trenger, skaffer vi oss fortsatt i andre sammenhenger: i familien, blant venner og kolleger, i foreninger og på arbeidsplasser, dvs i miljøer som ikke har som sin primære hensikt å formidle kunnskap(...)læring skjer gjennom interaksjon mellom mennesker s.12.(...)

Læring er et aspekt av all menneskelig virksomhet. I enhver triviell samtale, i enhver handling eller hendelse finnes det en mulighet for at individer eller grupper tar med seg noe som de vil anvende i en framtidig situasjon ”The very process of living together educates,” John Dewey (1916/1966, s.6) (...)Læring er dermed et mulig resultat av all menneskelig virksomhet, og kan ikke på noen enkel måte koples til bestemte arrangementer som skole og undervisning. S.13(...)

I alle prosesser er kommunikasjon/interaksjon mellom mennesker avgjørende. Det er gjennom kommunikasjon at sosiokulturelle ressurser blir skapt, men det er også gjennom kommunikasjon de blir ført videre. s.22

Læring er et aspekt av all menneskelig virksomhet og ikke bare til undervisning i skolen, er en av mine begrunnelser på hvorfor jeg mener blogg egner seg godt for bruk i skolen.

De fleste elever har tilgang til data og Internett hjemme og utenfor skolen. Kommunikasjonsmåten mellom barn og unge har endret seg dramatisk fra noen få år tilbake. Nå bruker de fleste mobiltelefon, MSN og andre teknologiske verktøy i sin daglige kommunikasjon med sine venner. Det er mye mer vanlig å snakke sammen fjernt fra hverandre, enn fysisk å være tilstede på samme sted.

”Samme rom” har fått en ny betydning, nå kan en være i to helt forskjellige rom, hus, eller byer, og kommunisere sammen som om en var i samme rom og samme hus. En møtes mindre fysisk, men mer og mer virtuelt.

Muligheten og gleden av å dele sine opplevelser med så mange som mulig har også eksplodert. Svært mange elever har opprettet profiler i et eller annet medium, og i en eller annen form utenfor skolesammenheng. Elever helt ned på småtrinnet har sine egne ”facebook” som de flittig bruker i sin fritid.

Skolen må bli en del av samfunnet som barn og unge lever i. For å møte barn og unge i deres virtuelle verden, må skolen følge med på deres primisser. For å klare det må lærerne ta i bruk de samme medier og verktøy i sin undervisning.

Det er også viktig at skolen legger føringer som kan hjelpe elevene å vandre i denne medieverden på en trygg og sikker måte. Skolen har et ansvar for å etablere gode holdninger, skikk og bruk av de nye mediene som barna bruker i sin fritid.

Barn og biblotek er et bra alternativ for blogging i skolesammenheng. Barn og bibliotek har litteraturblogger, blogger for barn og unge om bøker, film og tegneserier. Her kan elever diskutere og lære på sine egne prinsipper i et medium som er kjent fra egen fritid.


Foto:Book Stack

Ved bruk av kommunikasjonen i bloggen kan sosiokulturelle ressurser skapes. Elevene lærer hverande å kjenne gjennom hverandres innlegg. I selve prosessen fra bearbeidelsen og drøftingen til skriving i bloggen, får elevene innblikk i hverandres tanker og syn på ulike problemstillinger. På denne måten kan bruk av blogg bidra til å utvikle de intellektuelle redskapene hos elevene som igjen fører for utvikling for den enkelte elev.

Pedagogisk tilrettelegging.

Bruk av datamaskiner eller programvare alene kan selvfølgelig ikke bidra til læring, men det må legge pedagogisk til rette for at læring og utvikling skal skje. Säljö skriver:

Hvordan mennesker lærer kan aldri reduseres til et spørsmål bare om teknikk eller metode, slik en iblant ser en tendens til innenfor skole og utdanning. Ikke en gang den mest kraftfulle informasjonsteknolgi løser læringens problemer, den endrer bare dens vilkår. S.12

Bloggen er ikke noen unntak, den i seg selv er et ”tomt rom” og kan ikke uten videre lære noe. Eleven kan riktignok finne ut deler av bloggens verktøy ved å følge hjelpmenyen i programmet på egenhånd. Men for å få fullt utbytte innholdsmessig må lærer legge pedagogisk til rette i undervisningen slik at eleven får best mulig læringsutbytte. Derfor er det svært viktig at elevene får tid til grundig forberedelse og bearbeidelse av tema før de starter på selve arbeidet i bloggen. Der elevene i forkant diskuterer og reflekterer over hva bloggen skal bestå i, før de starter på selve bruken av den.

På den måten får den enkelte elev mulighet til psykisk å forberede seg på oppgaven. Da starter ikke eleven på bloggskriving uten tanker eller forståelse for hva innholdet skal dreie seg om.

Å få alle med.

En del elever trekker seg tilbake når det skal diskutere åpent i vanlig klasseromsundervisning. Det kan komme av sjenanse, redd for å bruke stemmen høyt der andre medelever hører det, redd for å ”dumme” seg ut ol. Da kan blogg være et godt alternativ for å få alle elever i tale.
Elevene vil også få bedre tid til å reflektere over det de ønsker å ytre seg om i sine innelegg.

Som i annen undervisning må elevene få tid til å diskutere og reflektere i forkant før de skriver sine innlegg. For å få med alle elevene i forberedelsen til bruk av blogg kan det være lurt å legge diskusjonen inn i mindre grupper.

Regler og hermeneutikk.

Det er også viktig for eleven å forstå sammenheng og konteksten i bloggen. Det er mer enn bokstavene, ordene og setningene som skrives i innleggene i bloggen. Säljö skriver:

Å kunne lese handler ikke bare om å kjenne igjen bokstavene og å kunne sette sammen lyder til ord og ord til setninger. Å lære seg å lese er et spørsmål om å lære å ”ta mening” fra tekster. (...) For å forstå tekster må vi bli fortrolige med de reglene for tolkning – eller den hermeneutikken – som skal brukes i forhold til en bestemt tekst. Betydningen finnes ikke bare i selve teksten, men er avhengig av bakgrunnskunnskap om og kjennskap til den sammenhengen som budskapet er produsert i. S.15

I forberedelsen og bearbeidelsen av tema eller problemstilling har den enkelte mulighet til å blir fortrolig med regler og hermeneutikken som brukes i oppgaven og i løsningen av den. Det kan da være lettere for elever som er litt sjenerte eller er redde for å gjøre "feil" i oppgaven å bli med i deltakelsen både i forberedelsen, og i skriving av innlegg i bloggen. Elevene vil være tryggere på arbeidsmåten og innholdet av oppgaven på en annen måte, og dermed ha en annen forutsetning for å utføre oppgaven.

Aktiv deltaker



Foto:Funky girl.

Blogg egner seg også godt for bruk i skolen fordi ved å skrive egne innlegg får eleven aktivt delta og utvikle sin kunnskap. Eleven står ikke utenfor aktiviteten som en nøytral observator og betrakter det de andre elevene skriver i sine innlegg. Men er aktiv deltaker i sine egne innlegg vil han påvirke hvordan innholdet i bloggen utvikler seg underveis. Säljö skriver:

Kunnskap kan ikke forstås som et bilde skapt av en nøytral observatør som betrakter verden fra en opphøyd posisjon. Vi vil i stedet forstå kunnskap som knyttet til argumentasjon og handling i sosiale kontekster, og som resultater av aktive forsøk på å se, forstå og håndtere verden på en bestemt måte. I motsetning til sammenlikningen med et objektivt bilde som bare reflekterer og avbilder, får en kunnskap bare om en inntar et spesielt perspektiv på virkeligheten, og ulike perspektiver gir ulik kunnskap. I ulike menneskelige virksomheter forstås ”samme” fenomen på ulike måter. s.25

Ved å delta aktiv ved å lese andre sine innlegg og skrive videre på disse i bloggen får eleven mulighet til å få innblikk i de andre sine perspektiv på saken som eventuellt drøftes. I f.eks en blogg med problemstillinger som blir tatt opp vil ulike synspunkt drøftes og flere perspektiv vil komme frem. En elev kan ha en oppfatning av en sak og lære at den samme saken kan ses fra et annet perspektiv – og dermed lære å se en sak ut fra flere perspektiv. I forhold til språket i tradisjonelle læremidler, kan språk og kommunikasjonsmåte som elever bruker kan være me forståelig for elevene. Eleven får også mulighet til å utvikle sine intellektuelle redskaper på sine egne primisser.

Kilder:

Hva er "facebook"

Barn og bibliotek

Bilder:

Book Stack

Funky girl




Alle eksterne lenker var aktive pr.09.03.08

Ingen kommentarer: