Noen fordeler og ulemper ved bruk av blogg i skolen
Elevens mediehverdag
Blogg kan være elevenes mediehverdag eller kjent verktøy i utgangspunktet, det i seg selv er en fordel. Skolen vil da møte elevenes virkelighet utenfor skolen i sitt naturlige og vanlige element som blir brukt i fritiden. Dette kan birda til at oppgaver i skolen oppleves mer meningsfulle enn konstruerte oppgaver i tradisjonelle læremidler som f.eks læreboka. Det kan videre bidra til å øke elevens motivasjonen og føre til økt læringsutbytte for den enkelte elev.
Lære av hverandre
Forskjellen på foreldre og barn er at barn har vokst opp med Internett og verktøy som blogg. Barna kan lære foreldrene den nye teknologien samtidig som foreldrene kan lære egne barn hva de må passe seg for på Internett. På den måten kan barn og foresatte lære av hverandre og foreldrene får delta i barnas "nettverden" på en positiv måte.
"Kjøreregler"
Barna får lære at det kreves visse kjøreregler for å bruke Internett med de mulighetene det har. Ansvarlighet, disiplin og kreativitet er begrep barna får mulighet til å lære ved å bruke blogg.
Tilgjengelighet
Fordelen med blogg er også at den er tilgjengelig overalt, så lenge en har tilgang til Internett. På en enkel måte kan elevene arbeide med blogginnholdet utenfor skoletiden. Hvis en opplever at prosjektet tar for mye av skolens tidsressurs har en mulighet for å legge til rette for hjemmearbeid.
Lagringsplass
En sparer også lagringsplass lokalt på sin PC, det en skriver kan bli lagret i bloggen og man kan finne produktet på nettet hvor som helt og når som helst. Dette er en stor fordel hvis en skal arbeide fra en PC til en annen. Ved annet arbeid, f.eks skrive i word er en avhengig å lagre på USB eller sende produktet på epost for å arbeide på flere PC-er. En behøver ikke laste ned dokumenter fra eksterne verktøy, ved å bruke blogg har en alt materiell liggene lett tilgjengelig og klar for redigering eller videre arbeid.
OBS
Men en fordel kan også være en ulempe. Til tross for at de fleste av elevene har tilgang til data og Internett hjemme, har vi noen elever som fortsatt ikke har denne muligheten. Å legge opp til skolearbeid der en har behov for datautstyr hjemme kan skape problemer for enkelte. Lærer må derfor ha oversikt over elevene tilgang til utstyr når en legger opp til undervisning med bruk av blogg. Her har lærer ansvar for å legge til rette for de elevene det gjelder, kanskje tilby elevene å bruke skolens utstyr, også etter skoletid.
Den femte basiskompetansen
En annen fordel er at eleven vil utvikle digital kompetanse, den femte basiskompetansen som kunnskapsløftet vektlegger. Elevene utvikler kompetanse i å bruke ulike verktøy som kan utvikle digital kompetanse.
Første innlegg kommer sist.
Det kan oppleves tungvint at første innlegg kommer nederst ved blant annet samskriving av en fortelling. En fortelling som følger en linjeformet struktur bør ha det første innlegget øverst. For å løse dette kan en i "Bloggarkiv" til høyre redigere hierarket slik at de eldste innleggene vises først. En litt mer tungvint måte er å skrive alle innlegg først i word, og deretter lime inn innleggene i den rekkefølgen en ønsker. Derimot er de som er vant med dette verktøyet klar over strukturen, og vil se det som naturlig å starte nederst i det første innlegget. Hvis en derimot ikke bruker bloggen for linjeformet struktur, men går "stikkveier" til siden i fortellingen, eller drøftingen av et problem, vil en ikke oppleve dette like problematisk. Ved drøfting av f.eks et problem kan det være like spennende og interessant å lese innlegg som kommer et stykke ut i drøftingen.
Dårlig skriveverktøy
Selve skriveverktøyet i bloggen er ikke like godt som i word, som elevene tross alt også bruker i sin undervisning. Det finnes ikke stavekontroll eller mulighet for å legge inn tabeller i alle blogger som det er naturlig å bruke i skolesammenheng. Hvis skolen har en form for LMS, f.eks It’s learning som elevene er vant til, kan en laste opp worddokumenter eller diskutere direkte i Forum. Da kan kanskje verktøy i It’s learning eller andre verktøy være mer hensiktsmessig enn blogg
Tidkrevende
En ulempe kan være at det vil være svært tidkrevende å legge opp til bruk av blogg i undervisningen. Et godt gjennomtenkt undervisningsopplegg der elevene er med på hele prosessen fra drøfting og bearbeiding av bloggens innhold, til det ferdige produktet krever mye tid.
Drøfting av problemstillinger som en kan bruke blogg som verktøy, kan ha like stor verdi å løse i klasserommet der alle er fysisk tilstede på samme tid. Hvis en derimot tar med at det kan for noen elever være enklere å bidra hvis vedkommende skal bruke sin stemme i en blogg, vil verktøyet være en fordel.
Til slutt vil jeg påpeke at dersom elevene skal få et godt læringsutbytte - uansett undervisningsmåte - må man som lærer legge til rette for god tid på bearbeidelse og drøfting av problemstillinger eller samskriving.
Kilde:
Kunnskapsløftet, Grunnleggende ferdigheter (den femte basiskompetansen)
Alle eksterne lenker var aktive pr.09.03.08
1 kommentar:
Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!
Legg inn en kommentar