søndag 17. februar 2008

Blogg som pedagogisk verktøy.

Samskriving

En kan koble bruken av blogg til blant annet norskfaget i forbindelse med et tema eller et prosjekt der en tar i bruk samskriving av en fortelling.

Som publiseringsverktøy der flere elever kan delta, ser jeg blogg som nyttig verktøy til blant annet samskriving.

Jeg ser for meg følgende undervisningsopplegg:

Nr.1

  • Sammen med lærer velger elevene ut en figur sammen med gruppen/trinnet, der elevene kommer med forslag til:kjønn, navn og alder.
Når en har blitt enig om dette skal elevene skrive hvert sitt innlegg som beskriver figurens:

  • personlighet, favorittmat, favorittmusikk, hobby og lignende.

Deretter kan elevene i innleggene beskrive:

  • nærmiljø og detaljerte beskrivelser som gir et godt bilde av hvem denne figuren er.

Nå er det klar for å la elevene lage en skisse og et bilde av selve figuren.

  • La elevene arbeide sammen to og to når de utarbeider skissen.
  • Hver enkelt elev tegner tilslutt figuren de mener skal være hovedfigur i historien.
  • Lag en billed-utstilling der elevene avgjør hvilken figur de skal velge til den endelige figuren.
  • Scan inn den valgte tegningen og last den opp i bloggen.

Nå kan elevene fortsette og skrive en spennende oppgave. Hver enkelt elev eller parvis skriver sine innlegg som utvikler figur, miljø og figurens opplevelser til en god historie. En kan også legge ved flere tegninger/bilder som illustrer teksten i innleggene elevene skriver. Når elevene mener fortellingen er ferdig, blir de enig om tittel.

Ved å bruke denne prosessen kan det være lettere for elevene å danne seg et forhold til figure
n. På den måten vil den enkelte elev få "eierforhold" til figuren og selve historien som skal utvikles underveis. I forberedelsesprosessen før selve skrivingen får elevene bedre mulighet til å reflektere og danne seg et inntrykk over figuren og fortellingen.

Når alle elevene lager historien fra start til slutt sammen, eier hele klassen både prosessen og produktet sammen. Det kan bidra til positiv fellesopplevelse og fellesskap i klassen.


Fortelling bør ha med gode og tydelige beskrivelser på de ulike elementene som en har tatt med.
Det kan bidra til en bedre kvalitet på prosjektet, både på prosessen underveis og på det endelige produktet.


Diskusjonsarena
Nr.2

Problemstillinger:
Bloggen kan fungere ypperlig til å diskutere ulike problemstillinger. F.eks vurdere tekster,
TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner, et av kompetansemålene under sammensatte tekster etter 7.trinn (Kunnskapsløftet [LK06] ).

Lærer eller elever kan starte med utgangspunkt i en problemstilling innen medievaner som elevene skal diskutere og skrive om i sine innlegg. På den måten kan en få flere vinklinger på et gitt problem som det kan være vanskelig å få til på samme måte i et klasserom. Elever som ikke er så "frampå" i klasserommet med mange til stede, har muligheten til å få sin stemme hørt i bloggen.

Forslagsrom

Bloggen kan fungere som et slags forslagsrom for ulike saker elevene ønsker å ta opp. Forslagene som kommer opp kan drøftes og diskuteres der en får opp fordeler og ulemper med eventuelle forslag. På den måten kan en få elevene til å reflektere over ulike moment med forslagene som kommer opp.

Uttrykksrom
La elevene fortelle om sine opplevelser av tekster fra bøker de har lest. Her kan elevene laste opp sine tegninger fra samme bok og koble bilde og tekst sammen. Dette kan være til hjelp for å utvikle kompetanse i sammensatte tekster. Barn og bibliotek er et godt eksempel på hvordan en kan bruke blogg til akkurat dette formålet.

Disse forslagene kan knyttes til flere mål i Kunnskapsløftet, deriblant norsk.


I Kunnskapsløftet står det:
Norsk etter 2.trinn og sammensatte tekster.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing.

Ved samskriving får elevene arbeide kreativt med både tegning og skriving.

  • uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser.

Ved bruk av blogg har elevene mulighet til å uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord og tegninger. F.eks Uttrykksrom

  • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier.

Bruke sin fortelling i samskriving og samtale om hvordan ord og bilder/tegninger virker sammen i elevenes historie.

Norsk etter 4.trinn og sammensatte tekster.

  • lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde.

I samskrivingen kan en kombinere ord, lyd og bilder/tegninger.

  • drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster.

En kan drøfte hvilke estetiske virkemidler elevene har brukt i sin fortelling. Dette kan være en oppgave som blir lagt til i forbindelse med en vurderingsdel.

Norsk etter 7.trinn og sammensatte tekster.

  • Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.

I samskriving vil eleven få lage sammensatte tekst med bilder og variere skrifttyper til en større helhet ved hjelp av blogg.

  • bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon.

I samskriving kan eleven bruke video, bilder som estetiske virkemidler.

  • vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner.

Elevene kan vurdere og diskutere problemstillinger i Bloggen (Diskusjonsblogg).

  • bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene.

Elevene kan bearbeide sine innlegg eller andre digitale tekster, og drøfte virkningene av bearbeidingen.

Som vi ser finner vi flere mål i (L06) som dekker de nevnte forslag for bruk av blogg.

Kilde:

Barn og bibliotek

Bildene: Nr.1 og Nr.2 er laget av Rita Schmidt i Adobe Photoshop

Kunnskapsløftet, Sammensatte tekster

Alle eksterne lenker var aktive pr.09.03.08

Ingen kommentarer: