søndag 17. februar 2008

Opphavsrett og bruk av blogg

Opphavsrett (Åndsverkslov)
Det er ikke et ukjent problem at elevene kopierer fra nettsider og limer direkte inn i word. Som lærer er det derfor svært viktig å sette seg inn i hva loven innebærer for å veilede elevene til riktig bruk. Her vil jeg presentere hva opphavsrett er og hva følger det får for undervisning og bruk av blogg.




Nr.3

Opphavsretten i Norge blir regulert i Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) av 12.mai 1961. Loven ble sist endret 22.desember 2006 [lest 09.03.08] Det gjelder lov om endringer i åndsverkloven og lov om avgift på omsetning av billedkunst (gjennomføring av EU-direktiv om følgerett til fordel for opphavsmannen til et orginalkunstverk m.m.).

Jeg velger å bruke teori fra forelesning IKT og bruk av åndsverk i læringsmiljø 04.09.06 ved Josten Tvedte, HSH i drøftingen av Åndsverkloven:

Åndsverkloven presiserer hva en skal regne som åndsverk, hvilke rettigheter opphavsretten gir opphavsmannen og hvilken avgrensning som gjelder i opphavsretten. Åndsverket er det som er vernet, litterære, vitskapelige eller kunstnerlige verk av enhver art, uavhengig av uttrykksmåte og uttrykksform.

Loven omfatter mange verk, men når det gjelder undervisning er følgende de viktigste:

  • Skrift av alle slag.
  • Musikkverk
  • Filmverk
  • Fotografiske verk
  • Bildekunst
  • Tegninger av vitskaplig eller teknisk art
  • Datamaskinprogram.

Et resultat av en skapende innsats er et åndsverk, det er innsatsen som vernes ved opphavsretten. Den skapende innsatsen har ikke krav til noen størrelse, eller kvalitetskrav til verket for at opphavsretten til verket er vernet. Men det gir derimot ingen opphavsrett til et rutinemessig arbeid. Omsetting og bearbeidelse av verk som er nevnt i loven, er også regnet som verk som har vern. Offentlige dokument som vedtak, forslag, redegjørelser og uttalelser fra offentlige styresmakter er ikke vernet etter åndsverksloven.

Opphavsretten gjelder også på Internett. En kan ikke legge ut på nettet materiale som er vernet av opphavsretten, uten tillatelse fra opphavsmannen. Når det gjelder materiale som er lagt ut på nettet, kan en lagre det lokalt, ta utskrift av det og lage lenker til det. (Tvedte 2005)

I tillegg til Tvedte sine seks punkter velger jeg å ta med punkt 3 i § 1. 1.kapitel. Opphavsrettens gjenstand og innhold: sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koregrafiske verk og pantominmer, samt hørespill. Dette gjør jeg pga at i skolen brukes det drama som uttrykksmåte der elevene øver inn ulike stykker som de framfører i ulike sammenhenger. Her skal vi være oppmerksomme på at ferdige sceneverk ol en eventuelt bruker også er vernet av loven. Slik jeg forstår loven må dette også gjelde verk en finner på Internett.

Når en ser listen over hva som er omfattet av loven kan den virke svært streng. Det kan nesten se ut som en ikke kan bruke noe som andre før har skapt. Som elev og lærer kan en oppleve loven vanskelig å finne ut av med tanke på bruk av andres verk.

Det kan være en av årsaken til den ukritiske ”klipp og lim” tradisjonen vi har fått i skolen. Elever (og lærere) vet for lite om hva som er lov og ikke. For å løse dette problemet må læreren for det første være et godt forbilde for elevene i bruk og holdninger til nettet, og sette elevene i stand til å følge lovverket. Det vil si at læreren selv må sette seg inn i lovverket i forkant, og finne ut hva det innebærer å bruke innhold som ligger er vernet i åndsverkloven. Hvis elevene f.eks vil bruke bilder eller skriftmateriale de finner på nettet i sine blogginnlegg, må læreren hjelpe eleven til å finne ut om det er mulig eller ikke. Det er også viktig å lære elevene å sette kildehenvisning på det som blir brukt.

Noen bilder har merket copyright, andre ikke. En god regel - og for å være på den sikre siden - er å spør om lov. En bør lære elevene opp til å ta kontakt med eier av produktet og spørre om lov til å bruke det i sitt skolearbeid. Det er ikke få ganger jeg selv har vridd hodet for å finne gratis bilder som kan brukes. Derfor ble det en stor lettelse da jeg kom over nettstedet Stock.xchng som tilbyr bilder til fri nedlasting. Flere bilder jeg har lagt inn i denne bloggen har jeg funnet på dette nettstedet. Her må du registrere deg for å bruke bilder. Du bør også fortelle den som har opphavet til bildet hva og hvor du har brukt bildet. Her ligger det lenke til eier, det er bare å klikke deg frem, og føre inn bruken. Selv opplevde jeg positivt svar tilbake fra vedkommende samme dag som jeg henvendte meg. Jeg har også tidligere i både undervisningssammenheng og egne studier opplevd mye positivt ved henvendelser til opphavsmenn av ulike verk. Vedkommende har vært både positiv til at jeg vil bruke vedkommendes arbeid og at jeg har henvendt meg for å spørre om lov.

Kilder :

Bilde Nr.3 er laget av Rita Schmidt i Adobe Photoshop.

IKT og bruk av åndsverk i læringsmiljø

"Menneskers verk" av Jon Bing. Informasjon om Kopinor og regler som gjelder for kopiering til undervisningsbruk.

Lovdata

Bernkonvensjonene

Olav Torvund – Opphavsrett





Alle eksterne lenker er aktive pr.09.03.08

Ingen kommentarer: